galerie
zonder grenzen



Kees Huijsen aquarel, mixed media, digitaal

2022
Ik werk nog steeds met aquarel, maar ook fotografie en digitale bewerking gebruik ik in mijn schilderijen.

Hiermee maak ik mijn eigen beeld van een werkelijkheid.

2014
'Ik vind dynamiek belangrijker dan gelijkenis in een aquarel. Ik probeer beweging te suggereren door bijvoorbeeld 'dode' huizen als beweeglijke objecten te zien. De huizen moeten naar elkaar kijken, praten .... elkaar versterken.
Door de kleuren explicieter te kiezen, de vormen te overdrijven en lijnen aan het beeld toe te voegen probeer ik 'dode' onderwerpen dynamischer te maken.
Ik gebruik de werkelijkheid om een schilderij te maken. Het gaat mij om de interpretatie. Het is de werkelijkheid op een andere wijze uitgebeeld.
Ik schilder een onderwerp, omdat het mij aanspreekt en niet omdat het onderwerp goed in een serie past. Ik wil op geen enkele wijze mijzelf beperkingen opleggen in onderwerp keuze, kleur, afmeting of wat dan ook. Achteraf blijkt dat het meestal onderwerpen zijn die met water te maken hebben, zoals havens, boten, scheepswerven of kanaaltjes.'

Als schilder geeft Kees Huijsen ook les in Zierikzee en Goes. Op de site van de Zeeuwse Volksuniversiteit staat informatie over de cursussen.
Verder is hij lid van het CBK (Centrum van Beeldende Kunst Zeeland)

Bij ibooks voor de ipad is het boek 'EUROPA IN KLEUR' gratis te downloaden. Op de site www.keeshuijsen.nl is het boek ook in pdf format te downloaden. In het boek tref je zo'n 50 aquarellen. De onderwerpen variëren van stads- en dorpsgezichten tot aan landschappen en boten.

2010
Het spel van pigment en water op papier is een avontuur, waar ik me met elk schilderij aan overgeef. De onherroepelijkheid van de aquareltechniek zorgt voor de noodzakelijke spanning. Het aquarelleren stelt me in staat vlot te schilderen, terwijl allerlei 'toevalligheden' voortvloeien vanuit het materiaal zelf.
De verrassingen of nieuwe mogelijkheden die dit met zich meebrengen vormen altijd weer een uitdaging. Iedere keer weer probeer ik het maximale effect uit de moeilijke en verraderlijke waterverftechniek te halen.
In de wereld van de aquarel speelt licht en sfeer een belangrijke rol. Daarom zet ik de verschillen tussen licht en donker aan.
Om het onderwerp goed in mijn vingers te krijgen maak ik eerst een aantal pentekeningen. Deze pentekeningen dienen als onderbouw voor mijn aquarellen.

Na heel veel schilderijen in olie en acryl gemaakt te hebben ben ik op dit moment verslingerd aan het aquarelleren. Ik schilder nu ook veel meer de onderwerpen dichtbij huis, zoals de boten in de haven van Yerseke of de kerk van Kloetinge.
Als kind liep ik, uit het Westland afkomstig, vaak rond in het Gemeente Museum in Den Haag, ervan dromend ooit zelf aan de slag te gaan met penselen en verf. Uiteindelijk duurde het nog enkele jaren, voordat ik er werkelijk toe overging mijn passie in praktijk te brengen
De directe aanleiding vormde een bezoek in Frankrijk aan zijn oom Kees Bol, kunstschilder van beroep. Gegrepen door de olieverfwerken van mijn oom besloot ik een beeldende kunstopleiding/schilderen te volgen.
Mijn eerste penseelstreken zagen het licht in olieverf. Mijn techniek ben ik vooral gaan ontwikkelen door het schilderen van portretten, hetgeen een heel goede oefening bleek. In gezichten zie je snel afwijkingen ten opzichte van de realiteit, waardoor je motoriek op het doek groeit.
Na een schildersperiode, waarin ik heel intens met olieverf en acryl bezig was, volgde een overgang naar een totaal andere techniek, het aquarelleren. Met aquarelschilderen kon ik vrijer omgaan met de realiteit. Zo schilderde ik in het begin in aquarel voornamelijk regenachtige landschappen. Mijn grote voorbeeld in die tijd was de Britse aquarelkunstenaar John Blockley. Nu is dat de duitse schilder Andreas Mattern en de Oostenrijkse schilder Bernhard Vogel.
Ik exposeer regelmatig in verschillende galeries. Er zijn o.a. tentoonstellingen geweest in Rotterdam, Doetinchem, Biervliet, Terneuzen, Zelzate (B), Philippine, Goes en Kapelle.
Ik heb ook deelgenomen aan een landelijke wedstrijd uitgeschreven door Winsor & Newton, waarbij ik, , de award - de eerste prijs in de vorm van een 'Rembrandtbeeldje' - in de wacht sleepte.
Citaat uit een juryrapport, waarbij ik de eerste prijs won in een landelijke wedstrijd uitgeschreven door Winsor & Newton, luidde: De jury had veel waardering voor de expressieve benadering van het thema, dat krachtig in elementaire vormen is opgezet. Gedurfde vereenvoudiging van elementen die aan het motief iets toevoegt, mede door de onderschildering. Zeer origineel
Ik woon sinds een aantal jaren in Kloetinge bij Goes, daarvoor heb ik 18 jaar in Zeeuws-Vlaanderen in Philippine gewoond. Mijn jeugd heb ik grotendeels doorgebracht in Monster in het Westland.
Ik hoop dat bovenstaande een beeld geeft van wie ik ben en hoe ik tot mijn onderwerpen kom.
Zie ook: www.keeshuijsen.nl

Exposities:

  • 27 april - 28 mei 2022      't Kunstuus, Heinkenszand
  • 23 april - 17 mei 2014   Natuurlijk beeldend   't Kunstuus, Heinkenszand
  • 21 april - 17 mei 2010   Aarde en Water   't Kunstuus, Heinkenszand
  • Verder diverse exposities in Rotterdam, Doetinchem, Biervliet, Terneuzen, Zelzate (B), Philippine, Middelburg, Goes en Kapelle.


GALERIE

Klik met de muis op de kleine plaatjes


2022


2014
Zeeuws-Vlaanderen Zak van Zuid-Beveland sluizen Terneuzen
2010
oesterputten, Yerseke opslagkotten aan de oesterputten Boulevard Evertsen, Vlissingen Cochem, Duitsland